Proč není stát firma a proč ho nelze jako firmu řídit.

„Budeme stát řídit jako firmu!“ Tak zní jedno z předvolebních hesel politického subjektu, který se uchází o hlasy voličů v nadcházejících parlamentních volbách. Opravdu to jde?
V následujícím textu si ukážeme, jaký je rozdíl mezi státem a firmou, a proč je nelze řídit stejným způsobem.
Zjednodušená definice státu:
Stát je lidské společenství nacházející se na ohraničeném území, tvořené lidmi se společným etnickým, jazykovým a kulturním původem a spravované určitým, lidmi přijatým, způsobem.
Zjednodušená definice firmy:
Firma je právní subjekt zřízený jako prostředek provozování ekonomické činnosti svého majitele.
Hlavní funkce státu:
1. Ochrana vnějších hranic a udržování vnitřního pořádku.
2. Tvorba, ochrana, dodržování a vymáhání práva.
3. Výběr a správa daní.
4. Zajišťování veřejných služeb občanům.
Hlavní funkce firmy:
Tvorba zisku pro svého majitele.
Již z definice jsou zřejmé rozdíly mezi státem a firmou, které se ještě zvýrazní při srovnání jejich funkcí. Kromě toho je stát vždy právně a ekonomicky nadřazen firmě. Vyplývá to z funkcí státu na poli práva. V určitých případech totiž může být stát přímo zřizovatelem firmy, ale opačně to neplatí. Rovněž daně platí firma státu, ale opačně to neplatí.
Do jisté míry podobně mohou fungovat stát a firma v oblasti financování. Oba musí dodržovat rozpočtovou kázeň, oba vedou účetnictví, oba plánují a sledují náklady a výnosy. Stát však negeneruje zisk a neměl by být ve ztrátě. Ziskovost státu je výsledkem vysokých daní a drahých státních služeb, což přináší vysoké životní náklady obyvatelstvu. Ztrátovost státu je výsledkem špatného výběru daní a nepřiměřených státních výdajů, což přináší zadlužování státu, které však musí obyvatelstvo v budoucnu zaplatit, nebo státní bankrot, který na dlouho sníží životní úroveň všech obyvatel. Obojí je z pohledu obyvatel státu nežádoucí.
Také v řízení státu a firmy je rozdíl. Stát řídí zvolení zástupci občanů hlasováním, jehož výsledkem je zákon, platný pro všechny (tedy i pro zákonodárce), a ti jsou za svá rozhodnutí občanům odpovědní.
Firmu řídí majitel direktivně, formou příkazů, jak uzná za vhodné a nic, kromě zákonů, jej neomezuje.
Na špatná rozhodnutí ve firmě doplatí její majitel krachem; postiženým (propuštěným) zaměstnancům však stát může pomoci a obvykle tak činí.
V případě špatného řízení státu jsou politici odvoláni, nahrazeni jinými a podle práva potrestáni. Vždy však jsou povinni stát a jeho hospodaření řídit ve prospěch všech občanů, neboť špatná politická rozhodnutí a z nich plynoucí negativní ekonomické důsledky se dotknou většiny obyvatel, kterým však nemá kdo pomoci. Proto je důležité ve volbách vybírat do vedení státu odpovědné odborníky, kteří budou stát řídit dobře a ve prospěch nejen těch, kdo je volil, ale všech občanů.
Jelikož nikdo není dokonalý a jsme lidé chybující, je nejvyšší čas zamyslet se, koho zvolíme do vládních a poslaneckých funkcí a kdo bude řídit náš stát tak, aby nám sloužil k naší spokojenosti. Neboť proto jsme si stát zřídili a za to si politiky v jeho čele z našich daní platíme.
Text je replikou k článku Andreje Babiše, který vyšel na rukojmí.cz dne 10. 8. 2017 ZDE.
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Jaromir-Bradavka-Proc-neni-stat-firma-a-proc-ho-nelze-jako-firmu-ridit-500448?nocache=1