Tyrkysová revoluce na Facebooku se může stát českým Majdanem.

Sputnik publikoval rozhovor s Vladimírou Vítovou, předsedkyni ANS. Přinášíme plnou verzi rozhovoru. Rozhovor na Sputniku.
1. Proč máte obavy z tyrkysové revoluce?
Důvody jsou dvojího druhu.
Prvním důvodem je silná dynamika událostí. Překvapil nás doslova raketový nástup "tyrkysové revoluce", která začala jako kampaň na Facebooku na podporu Pavla Fischera pod značkou "PF2018" - "Pavel Fischer 2018". Kampaň začala někdy před koncem roku, na facebookových profilových fotkách účastníků se začala objevovat tyrkysová kolečka "PF 2018". V týdnu po Novém roce ze sdílených příspěvků vyplynulo, že PF znamená Pavel Fischer a sdílením na facebooku se rozjela sugestivně laděná lavinová kampaň ve stylu "i můj kamarád Jožka volí Pavla, a co ty?". Do toho se samozřejmě objevily i "celebrity" i milé obrázky se zvířátky. A v posledním týdnu před prvním kolem voleb nakonec vypukla "Tyrkysová revoluce". Organizátoři přes facebook svolali shromáždění na Palachově náměstí. Kampaň se z neškodné "péefky" znenadání proměnila v revoluci.
Druhým důvodem k obavám je přítomnost všech "povinných" symbolů a prvků barevných revolucí, jejichž tragické důsledky si všichni pamatujeme - Ukrajina 2004 a 2014, Gruzie, Kyrgyzstán, Tunisko, Libye, Egypt, Sýrie. Za prvé je to spojení barvy a slova "revoluce". Už to samo od sebe evokuje opakování již známých scénářů. Nechybí ani grafický symbol - stylizované havlovské "véčko". Zaznamenali jsme i vše, co jsme již viděli na Majdanu: byla složena píseň "Tyrkysová revoluce", kterou zpívali účastníci shromáždění na Palachově náměstí. Zatímco na Majdanu se skákalo, tady se účastníci klátili do rytmu písně. Samozřejmě nechyběl ani element nenávisti: zdůrazňuje se všechno, co dosavadní prezident Zeman údajně udělal špatně, včetně naprostých maličkostí, ale i pozitivních úspěchů. Doslova cokoliv je prezentováno jako chyba, slabost, selhání. Každý takový domnělý lapsus je podáván jako ztrapnění České republiky na mezinárodní scéně a odsuzován vulgárními výrazy nebo hysterickými komentáři na facebooku. Právě způsob rozdmychávání emočního náboje, který obsahoval všechny prvky známé z kyjevského Majdanu, nás, po pravdě řečeno, vyděsil.
Jistě není potřeba připomínat, že skákání a zpěvy na Majdanu nakonec vyústily ve státní převrat a občanskou válku na Ukrajině. Právě proto jsme byli nuceni reagovat. Vždy se totiž organizátorům jedná hůře, pokud je plánovaná akce detailně a veřejně rozklíčována, a to jsme učinili. – viz. text „Hrozí ČR barevná revoluce?“ na stránkách www.aliancens.cz.
2. Mohla byste popsat situaci, která vznikla po prvním kole prezidentských voleb a jak se chovají oponenti Miloše Zemana?
Příznivci ostatních protikandidátů se víceméně konsolidují ke druhému kolu. Neměl by to být velký problém, v kampani do prvního kola byli totiž všichni dosti nevýrazní a neurčití – podle našeho názoru záměrně, aby byli ve finále zaměnitelní. Všechny však spojuje věta: "Kohokoliv, jen ne Zemana!" a s tím spojená masová hysterie.
Souzníme s názory některých analytiků, že první kolo bylo pouze testovací. Proto tzv. pražská kavárna a za ní skryté zahraniční síly, které prosazují zrušení národních států a co nejpevnější integraci ČR do jádra EU a NATO, nasadila trojici kandidátů ve složení: Drahoš, Fischer a Hilšer. Skutečným primárním kandidátem však byl Pavel Fischer nikoliv Jiří Drahoš. Ovšem média vytvořila J. Drahošovi příliš silnou mediální podporu, a proto jde do druhého kola právě on. Je obecný předpoklad, že veřejnoprávní i soukromá média – krom alternativních – nyní vzbouří nebe i zemi, aby byl stávající prezident Miloš Zeman poškozen. Již v této chvíli média používají zcela nepokrytě PROPAGANDU, nikoliv ZPRAVODAJSTVÍ a chovají se, jakoby volby vyhrál Jiří Drahoš. Jde o to zlomit ve voličích Miloše Zemana důvěru v jeho kvality.
3. Můžete uvést konkrétní skutečnosti, které jsou dokladem toho, že se připravuje masová účast lidí v ulicích?
Ne, taková oznámení zatím nejsou, kromě několika konkrétních facebookových pozvánek na shromáždění před prvním kolem – a to v Praze, Ostravě, Havířově a jinde. Nicméně celková dynamika kampaně "Tyrkysová revoluce 2018" by mohla být přípravou na masová shromáždění. Kampaň je plánována až do 27. 1. 2018, kdy končí druhé kolo voleb.
Výsledkem prvního kola projekt Tyrkysová revoluce 2018 částečně usnul, což je dobře. Organizátoři teď musí přeskupit voliče a zorganizovat podporu Jiřího Drahoše. To jim asi zabere několik dní.
4. Proč hovoříte o „tyrkysové“ revoluci?
Toto označení vymysleli sami organizátoři kampaně – viz jejich facebookové stránky. Ke startu kampaně použili kolečko barvy tyrkysové a použití této barvy rozvíjeli v dalších krocích.